پرورش عادات نويسندگي

به لحظات پاياني سال نزديك مي‌شويم. سال 99 عجب سالي بود !! يك بيماري همه‌گير كُشنده، التهابات سياسي در جهان، زلزله، سيل و يك احساس اضطراب فراگير براي همه جهانيان داشت. اين همان شرايطي است كه مي‌تواند همه عادت‌هاي خوب نوشتنِ شما را از بين ببرد.

  • عادت‌هاي نوشتاري كه در اين سال همراه شما بوده است كدامند؟
  • آيا شما سعي در كنترل اين شرايط داشتيد و هر روز تلاش مي‌كرديد كه به فعاليت خود ادامه دهيد؟

با شزايطي كه امسال براي همه پيش آمد، كاملا قابل درك است كه شما بخواهيد از تعهدات شغلي خود صرف نظر كنيد و به عادت‌هاي نادرست نوشتن روي بياوريد و اجازه دهيد اهداف شما متزلزل شوند.

قابل درك است اما اصلا قابل پذيرش نيست.

 از نظر رواني اوضاع ناخوشايند و داراي تاثير زيادي بر افراد است. ممكن است اوضاع براي مدتي فرسايشي بماند، اما برخي از مكانيزم‌هاي مقابله‌اي وجود دارد كه مي‌تواند شما را سرپا نگه دارد. اگر شما نيز به دنبال دانستن برخي از عادت‌هاي نوشتن هستيد تا شما را در اين مسير ياري كند، تا انتها اين مقاله را مطالعه كنيد. 

Image for post

در اينجا چند روش غالباً ناديده گرفته شده براي كمك به شما در مسير حركت وجود دارد:

1. مُراقِبه داشته باشيد

حتما در هر روز يك زمان را به مراقبه يا مديتيشِن اختصاص دهيد. انجام اين كار به خصوص در ابتداي روز و صبح تاثير بسيار زيادي درآرام كردن روح شما خواهد داشت. مكاني آرام را انتخاب كنيد، بنشينيد و با چشماني بسته آرام نفس بكشيد و افكار مثبت را در خود تقويت كنيد. تكرار اين عمل در هر روز تاثيرات شگفت انگيزي را از بعد از گذشت مدتي روي شما خواهد گذاشت و شما را به فردي آرام و شاد تبديل خواهد كرد. به ياد داشته باشيد خداوند بهترين حافظان براي انسان و ياد او آرامش بخش دل هاست.

Image for post

2. به كارهاي خود تنوع بدهيد

در صورت امكان، چندين كار نوشتاري با موضوعات مختلف در دست اجرا داشته باشيد، با انجام اين كار در صورت ممانعت از انجام يك پروژه مي توانيد به يكي ديگر از آنها بپردازيد. پروژه‌هايي كه از نظر موضوع متفاوت هستند، ذهن شما را شاداب و مشغول نگه مي‌دارند. به ياد داشته باشيد الويت را به كارهايي اختصاص دهيد كه از انجام دادن آن لذت مي‌بريد. اين اقدام انرژي كمتري از شما خواهد گرفت.

Image for post

3. ورزش كنيد

اگر نويسنده هستيد نشسته ممكن است 6 تا8 ساعت در روز براي كار روي صندلي بشينيد كه مي‌تواند بسيار خسته كننده باشد. شما بايد علاوه بر روح خود به جسم خود نيز اهميت دهيد. ورزش يك روش عالي براي پاكسازي فكر و انديشيدن در مورد نوشتن و بهبود روحيه است. قدم زدن، دوچرخه سواري، رفتن به كلاس‌هاي آموزشي يا باشگاه (البته اگر باز باشد) مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود.

تمامي اين اقدامات قطعا يك روزه در ما نهادينه نخواهد شد و تكرار اين موارد است كه بعد از گذشت مدتي اين اعمال را به عادات غير قابل ترك تبديل خواهد كرد. 

Image for post

4. حواس پرتي كمتر، تمركز بيشتر

وقتي در حال نوشتن هستيد و ​​پرونده يادداشت‌هاي متني شما روي صفحه مانيتور باز است، سعي كنيد هيچ مرورگري باز نباشد. اعلان‌هاي  شبكه‌هاي اجتماعي خود را غير فعال كنيد و گوشي خود را در حالت سكوت قرار دهيد. مطمئناً، شما نيز در طول روز زماني را در طول روز به استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي اخصاص مي‌دهيد اما وقتي زمان نوشتن است، روي يك چيز تمركز كنيد .فقط و فقط نوشتن.

دنيا با تمام حواس پرتي‌هاي جذابش منتظر شما خواهد بود.

Image for post

5- علايق خود را گسترش دهيد

با اين تَرفند در چند پروژه شريك شويد، اما هدف چيزهاي خارج از حوزه نوشتن بايد باشد. به طور مثال كتاب با موضوع "نحوه نوشتن" را نخوانيد به جاي آن چند داستان كلاسيك يا معاصر بخوانيد. سرگرمي مورد علاقه خود را پيدا كنيد. در دنياي امروز سايت‌هاي زيادي وجود دارند كه مطمئنا با علايق شما سازگار دارد و مي‌توانيد اين كار را به صورت غير حضوري نيز انجام دهيد.

Image for post

6. اندازه گيري كنيد

پيشرفت خود را پيگيري كنيد. اين چيزي است كه نويسندگان موفق سال‌هاست در مورد آن صحبت مي‌كنند و از آن پيروي كرده‌اند. سيستمي را پيدا كنيد كه كارها را در آن ثبت كنيد تا ماهانه يا هفتگي مواردي را چك كنيد:

  • تعداد مقالات يا مطالب نوشته شده
  • ميزان درآمد
  • تعداد مخاطبين جديد
  • تعداد ساعات كاري 
  • ميزان ساعات مطالعه و ورزش 
Image for post

7. در كاميونيتي‌ها فعاليت داشته باشيد

فريلنسينگ يك كار فردي است كه شما براي انجام آن بايد در خانه بمانيد. خوشبختانه ارتباط با ساير نويسندگان براي حمايت و تشويق شما از هميشه آسان‌تر است. با وجود دنياي مجازي و دسترسي به اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي مواردي از كاميونيتي وجود دارد كه شما با پيوستن به آنها مي‌توانيد علاوه بر اطلاع از وضعيت ديگر دوستان براي حمايت شغلي نيز از آنها استفاده كنيد.

Image for post

حَرفِ آخر

شما نمي توانيد هميشه كار كنيد و انتظار داشته باشيد هميشه مفيد باشيد. حتي با استعدادترين و با نظم ترين نويسندگان نيز به يك نقطه اوج خواهند رسيد. اگر مي‌خواهيد در فريلنسينگ برنده شويد و از فرسودگي شغلي خودداري كنيد، عادت‌هاي نويسندگي خود را ايجاد كنيد تا به شما در خلاقيت، پيشرفت و درآمد بيشتر كمك كند.