كدام رنگ براي چشمان شما هنگام مطالعه بهتر است؟

امروزه همه ما زمان بيشتري صرف مطالعه كتاب الكترونيكي يا پيدا كردن چيزي در تلفن‌هاي همراه خود مي‌كنيم. همانطور كه تكنولوژي روز به روز توسعه پيدا مي‌كند، شكل مرسوم مطالعه از روي كاغذ با هدف حمايت از محيط زيست و يا هزينه‌هاي بالاي نشر كتاب به سمت محصولات ديجيتالي تغيير پيدا كرده است. از اينرو چشم‌هاي ما هنگامي كه در معرض چنين فعاليت‌هايي براي مدت طولاني قرار مي گيرند، دچار تنش مي‌شوند. صفحه نمايش‌هاي هوشمند و مدرن هنگام ارائه متن نوشتاري به نورپردازي كلاسيك و تقليد يك تكه كاغذ متكي هستند، به اين معني كه تنظيمات پيش فرض متن سياه در زمينه سفيد در نظر گرفته شده‌است. اما، با پيشرفت علم، توسعه‌دهندگان تصميم گرفتند سلامت خوانندگان را در نظر بگيرند و چندين مدل براي خواندن روي صفحه طراحي كرده اند كه هريك از آنها تأثير خاصي بر چشم ما دارد. در مقاله امروز، ما قصد داريم در مورد امكان جديد پرسپت كه براي شما خوانندگان عزيز در نظر گرفته است بپردازيم و توضيح دهيم كه كدام بهتر است و چرا.

نمايي از سايت در رنگهاي متفاوت
نمايي از سايت در رنگهاي متفاوت

شما عزيزان مي‌توانيد براي تغيير حالت مطالعه در قسمت تنظيمات و رنگ پس‌زمينه اقدام بفرماييد.

در اين مقاله شرح خواهيم داد، سپيا (قهوه‌اي مايل به زرد - Sepia) هنگام مطالعه بهترين انتخاب براي چشم هاست. چشمها به رنگهاي ملايم و گرم قهوه‌اي بهترين واكنش را نشان مي‌دهند. وقتي نوبت به انتخاب بين سياه روي سفيد و سفيد روي سياه مي رسد، پس رنگ سياه روي سفيد گزينه بهتري است.

حتماً تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد، تا به تفصيل توضيح دهيم كه چرا دقيقاً قهوه اي بهترين گزينه است و چرا حالت "معمولي" بهتر از حالت "تيره" است.


حالت‌هاي مختلف ارائه براي خواندن در فضاي ديجيتال

اگرچه هر روز تعداد بيشتري از دستگاه‌ها انواع سفارشي‌سازي را ارائه مي‌دهند، اما سه حالت اصلي در صفحات ديجيتال براي خواندن متن عبارتند از:

  1. متن سياه در زمينه سفيد - اين مدل كلاسيك است كه سعي مي‌كند يك تكه كاغذ سفيد روي آن يك متن سياه وجود دارد، شبيه‌سازي كند. اين يك حالت كلي است كه در اكثر كتابها استفاده مي‌شود و چيزي است كه كاربران دستگاهها به آن عادت دارند.
  2. متن سفيد روي زمينه مشكي - اين حالت به اصطلاح "حالت تاريك" نام دارد، كه در آن رنگها برعكس مي‌شوند تا خواندن راحت‌تر در محيطي با نور كم يا در شب امكان‌پذير باشد. هدف آن اين است كه مانند روش معمول، چشمان شما را خسته نكند.
  3. سپيا - اين در واقع يك مدل بسيار خاص است كه در آن رنگ معمولي با رنگ‌هاي گرم‌تر مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه به اصطلاح كمي "ماده" بيشتري به آن مي‌بخشد. اين يك تكنيك شناخته شده در عكاسي است، كه در آن رنگ سپيا كه در واقع نوعي رنگ قهوه اي مايل به قرمز و روشن است، سايه اي از رنگ قهوه اي را بر روي تصوير اعمال مي‌كند.

اكنون بايد ببينيم كداميك براي شما بهتر است، يعني كدام يك كمترين آسيب را به چشم شما مي‌رساند!


هنگام مطالعه، كدام حالت براي چشم شما مناسب است؟

اگر ما فقط دو حالت اصلي، معمولي و تاريك را در نظر بگيريم. حالت اول براي چشم شما بهتر از حالت دوم است. ما در پاراگرافهاي بعدي فيزيك و دلايل علمي آن را توضيح خواهيم داد. اما بايد تاكيد كرد رنگ سپيا، براي چشمان شما بهترين است، زيرا چشم‌ بهترين واكنش را نسبت به رنگهاي ملايم و گرم قهوه اي نشان مي‌دهد. 

توجه: براي مطالعه تخصصي و دقيق تر در مورد اين موضوع، مقاله ريچارد اچ هال را در اينجا مطالعه كنيد.

ابتدا اجازه دهيد ببينيم چرا پس‌زمينه سفيد بهتر از سياه است! فيزيك (و دلايل علمي) آن به شرح زير است:

  1. هنگامي كه پس زمينه صفحه نمايش شما سفيد است، صفحه نمايش روشن است و عنبيه كمي بيشتر از حد معمول بسته مي‌شود، كه در واقع اثر "تغيير شكل عدسي" را كاهش مي‌دهد، كه در واقع يك رفتار معمولي چشمي بود. با زمينه سياه، عنبيه كمي بيشتر باز مي‌شود تا نور بيشتري دريافت كند و تغيير شكل عدسي باعث ايجاد تمركز بسيار مبهم‌تري در چشم مي‌شود. اين پديده به عنوان "اثر مبهم - fuzzing effect" يا " هاله - Halation" شناخته مي شود و در طولاني مدت توصيه نمي‌شود.
  2. هنگام خواندن كتاب الكترونيكي يا مرورگر روي صفحه تلفن همراه، رنگ سفيد تقريباً به يك اندازه سه گيرنده اصلي رنگ را در چشم ما تحريك مي‌كند. اين باعث مي‌شود خواندن متن سفيد در زمينه تيره بر روي چشم‌ها تنش‌زا باشد.
  3. خواندن يك كتاب الكترونيكي يا يك صفحه مرورگر كه با متن سياه در زمينه سفيد نوشته شده است آسان است زيرا نوري كه باعث مي‌شود هر كلمه و حرف را بخوانيم منعكس نمي‌شود بلكه جذب مي شود. اين فشار بر روي چشم‌هاي ما را بسيار كمتر مي‌كند و بنابراين، براي سلامتي ما بسيار بهتر است. در مورد پس زمينه سياه با متن سفيد، ماجرا كاملا برعكس مي‌شود زيرا نور منعكس شده از متن با يكديگر تركيب مي‌شود شايد متوجه آن نشويد اما چشم شما فشار بيشتري را تحمل مي‌كند. مضاف بر اين اگر شغل شما ايجاب مي‌كند زمان بسيار طولاني تري به صفحه مانيتور خيره شويد. انعكلاس مداوم رنگ سفيد هم باعث خستگي مي‌شود. بنابراين استفاده رنگي نزديك به تيره براي پس‌زمينه راه‌حل مناسب‌تري است مخصوصا در مكان‌هاي تاريك. اين وضعيت را بهبود مي‌بخشد زيرا به اين معني است كه نور كمتري در پشت كلمات منعكس مي‌شود و خواندن را براي چشم‌ها راحت‌تر مي‌كند، بنابراين فشار بر چشم را كاهش مي دهد. براي همين ما هم رنگي نزديك به سياه مطلق را در نظر گرفتيم تا در محيط‌هاي تاريك خواندن براي شما لذت بخش باشد.
  4. به اين دليل متن سياه عمكرد بهتري دارد كه نور را در هيچ قسمتي از طيف مرئي منعكس نمي‌كند، در حالي كه سفيد همه رنگها را منعكس مي كند.
  5. رنگ سفيد تمام طول موج‌هاي نور را منعكس مي‌كند. از طرفي هم معمولا صفحه مرورگر و موبايل‌هاي شما فشرده و كوچك هستند، و وقتي متن‌ها سفيد رنگ نور را منعكس مي‌كند، نور منعكس شده پراكنده شده و به كلمات و حروف مجاور ميرسد. اين امر باعث مي شود تا شكل متون قابل درك نباشد و چشم‌ها را خسته كند. در مقايسه، وقتي متن سياه باشد، رنگ سياه نور اطراف هر كلمه و حرف را جذب مي‌كند و به راحتي آنها را از يكديگر متمايز مي‌كند. اين باعث مي شود فشار كمتري به چشم وارد شود.
  6. اگر مجبور هستيد از پس زمينه تيره استفاده كنيد، متن نبايد سفيد محض و يا پس‌زمينه هم نبايد كاملا سياه باشد، بلكه بهتر است كمي از شدت آن‌ها كم كنيد. اين امر به همان اندازه چشم ما را تحت فشار قرار نمي‌دهد و در يك فضاهاي تاريك، متن سفيد روي يك زمين سياه براي چشم‌ها چندان استرس زا نيست. اين به اين دليل است كه هيچ نوري در يك اتاق تاريك از آن منعكس نمي‌شود.
  7. به همين ترتيب كه در بالا هم گفته شد، خواندن متن سياه در زمينه خاكستري روشن آسانتر از زمينه سفيد خالص است، زيرا نور كمتري از پشت متن منعكس مي‌شود.
  8. مورد ديگر زمانيست كه ميخواهيد يك متن را سريعا مرور كنيد يا اصطلاحا اسكن كنيد، در اين مورد متن سفيد در زمينه تيره مناسب‌تر است. رنگ سفيد تمام رنگهاي طيف نور مرئي را به چشم منعكس مي‌كند. اين امر باعث مي‌شود متن روشن و متمايز به نظر برسد. به همين دليل نيز برنامه نويسان حرفه‌اي توصيه مي‌كنند تا از ويرايشگرهايي با پس‌زمينه تيره استفاده كنند چرا كه پايش كدها سريع‌تر انجام مي‌شود. از آنجايي كه اسكن و پايش متون معمولا سريع اتفاق مي‌افتد، از نظر فشار و استرسي كه به چشم وارد مي‍‌شود جاي نگراني نيست.
  9. از طرفي حروف سياه روي زمينه سفيد مي‌تواند براي افراد مبتلا به خوانش‌پريشي (نوعي اختلال در توانايي خواندن - dyslexia) و اختلالات مشابه در خواندن مضر باشد.
  10. در شرايطي كه صفحه نمايش كامپيوتر و تلفن همراه در حال نمايش است، كنتراست سياه و سفيد بيشتر از آنچه در يك كتاب چاپ شده است، مشهود مي‌باشد. اين افزايش كنتراست باعث خستگي سريع چشم مي‌شود.
  11. نسبت قرار دادن متن در صفحه كتاب نيز مهم است. اگر مطالب خواندني بخشي از يك گرافيك باشد در صفحه باشد، اندازه پيكسلي آن اهميت پيدا مي‌كند.
  12. تقريباً 50 درصد مردم آستيگماتيسم دارند و اين افراد خواندن نويسه‌هاي سفيد الفبايي-عددي با زمينه سياه را بيشتر از سياه روي سفيد دشوار مي‌دانند.

دلايلي كه در بالا اشاره شد به اين معني نيست كه متن سفيد روي زمينه سياه بينايي شما را از بين خواهد برد. برعكس، حتي بهتر است هنگام وبگردي و خواندن كتابهاي الكترونيكي در شب از زمينه تيره استقاده شود، اما به ياد داشته باشيد هيچ مزيتي در درازمدت ندارد و اگر دائما چشم خود را خصوصا در محيط‌هاي پر نور در معرض اين تركيب رنگي قرار دهيد، ممكن است عوارض جانبي منفي داشته باشد.

با اين وجود خواندن در زمينه سپيا (قهوه‌اي روشن) در مقايسه با زمينه سفيد، خستگي بصري كمتري دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه با تغيير رنگ سفيد به زمينه قهوه اي، فشار روي چشم كاهش مي‌يابد زيرا طيف قهوه‌اي نرم‌تر از طيف سفيد است. درخشندگي موثر در زمينه سپيا تقريباً 25 درصد كمتر از زمينه سفيد است. اين بدان معناست كه نور صفحه كمتر است و از اين رو خستگي بينايي كاهش يافته، و فشار كمتري بر چشم وارد مي‌شود.


تيم پرسپت با مطالعه بر روي استانداردهاي موجود براي خواندن اين امكان را براي شما خوانندگان عزيز فراهم كرده تا بتوانيد رنگ زمينه مناسب خود را در سه حالت سفيد، تاريك و سپيا از طريق تنظيمات كاربري اعمال كنيد تا از خواندن در پرسپت نهايت لذت را ببريد!