افزايش مهارت نوشتن

همه ما مي‌دانيم كه خواندن و نوشتن در حد عالي چه حس خوبي به انسان مي‌دهد. اين ويژگي در هنگام مطالعه و نوشتن شما را به خود جلب مي‌كند، احساسات شما را بيدار مي‌كند و احساس زنده بودن را به شما القاء مي‌كند. علاوه بر اين بيشتر از هر چيز ديگري، شما را به سمت بهتر شدن در نوشتار سوق مي‌دهد.

چه اتفاقي مي‌افتد كه وقتي مطالب خود را مي‌خوانيد، كاملاً نسبت به آن بي‌رغبت مي‌شويد و به سطح شوق مورد انتظار خود نمي‌رسيد؟

Image for post

وقتي با نويسنده‌هاي مختلف صحبت مي‌كنيم برخي از نويسندگان مي‌گويند، "من مي‌دانم كه مي‌توانم بهتر از اين بنويسم" اما بسياري از آنها مي‌گويند، "اين نوشته به اندازه كافي خوب نيست و بهتر از اين هم نخواهد بود. من فقط بايد تسليم شوم. "

اين لحظه‌ هنگامي است كه انتقاد از خود براي شما بسيار ناسالم و ناتوان كننده است. نوشتن شما به جايي نمي‌رسد زيرا نمي‌تواند از سخت‌گيرترين منتقد شما يعني خود شما عبور كند.

به عنوان يك نويسنده و وبلاگ نويس، بايد بدانيم كه افكار منفي هميشه در ضمير ناخودآگاه ما فرو مي‌روند و اين يك تهديد براي ادامه فعاليت شما و در نهايت توقف نوشتن شماست. براي اينكه يك نويسنده بتواند به فعاليت خود ادامه دهد، بايد بداند و بتواند با توسعه چند تكنيك و براي كمك به خودش انتقاد شديد از خود را تبديل به انتقاد سازنده كند و به يك نويسنده مستقل و موفق تبديل شود.

 در ادامه چند مورد از اقداماتي كه مي‌تواند در رشد و توسعه فردي به يك نويسنده در نوشتن كمك كند بيان مي‌كنيم.

در نوشته‌هاي گذشته خود تأمل كنيد

وقتي اولين مطالب خود را براي وبلاگ شخصي خود مي‌نويسيد، هميشه اين حس را در خود پرورش دهيد و با خود مرور كنيد كه من در حال خلق چه اثري هستم. هميشه سعي كنيد سوالات زير را در هنگام نوشتن يك محتوا از خود بپرسيد.

  • آيا مطلب من از نظر نگارشي و محتوايي صحيح است؟
  • سبك نوشتن من قابل قبول است و اينكه آيا من حاضر به خواندن مطلب خود هستم؟
  • آيا پس از خواندن اين مطلب لبخند رضايت بر لبانم مينشيند؟
  • ديگران با خواندن اين مطلب چقدر به احساسات موجود در من پي خواهند بُرد؟
  • تفاوت اين مطلب با مطلب قبلي كه نوشتم در چيست و چه چيزي مي‌تواند آن را متمايز كند؟

پاسخ به اين سوالات كمك بسيار شاياني مي‌كند تا در هنگام نگارش يك محتوا مهارت‌هاي خود را هميشه بيش از پيش تقويت كنيد و مطمئن باشيد مخاطبين شما به اين دورانديشي شما پي خواهند برد و بيشتر شيفته‌ي مطالب شما خواهند شد.

Image for post

به ارزش خود اعتماد كنيد

همواره به دنبال اين تاييد باشيد كه تلاش شما براي نوشتن، حاوي يك پيام مهم به مخاطب است. اگر به اين نكته در نوشتن اعتماد و اعتقاد داشته باشيد، اين نيرو قوي‌تر از هر چيز ديگري همواره شما را ترغيب به نوشتن خواهد كرد. علاوه بر اين اعتماد به ارزش آفريني در خود، شما را در نحوه نگارش و انتخاب عناوين مطالب بسياري ياري خواهد كرد. 

اگر بخواهم به شما يك پيام موثر برسانم آن است كه فقط به خود اعتماد كنيد و بنويسيد. آنقدر بنويسيد و خوب بنويسيد كه ديگران نيز به ارزش واقعي شما پي ببرند. وقتي ارزشمند باشيد ديگران حاضرند براي مطالب شما پرداخت كنند و اين كار را با اطمينا خاطر انجام خواهند داد. كافيست اين حس را در خخود داشته باشيد و سپسبا متون خود به ديگران انتقال دهيد.

Image for post

هر چيزِ ناچيزي موثر است!

خوب نوشتن و نويسنده شدن يك شبه اتفاق نمي‌افتد. سال‌ها تمرين و فداكاري طول مي‌كشد تا مهارت‌هاي خود را افزايش دهيد و ديگران دريابند كه اين مهارت را داريد. 

اگر مطلبي را نوشتيد كه شما را به وجد نياورد، نا اميد نشويد و تنها با خود بگوييد اين يك تمرين براي كسب مهارت بود. فقط به حركت خود ادامه دهيد و شاهد تحول در نوشتن خود به آنچه كه هميشه مي دانيد توانايي آن را داريد، باشيد.

Image for post

يك روز خوب، به كار خود نگاه مي‌كنيد و بدون ترديد خواهيد گفت، 

" اين يك محتواي واقعي است!"