ويژگي‌هاي يك پُستِ خوب 

يكي از نكاتي كه توسط افراد فعال در شبكه‌هاي اجتماعي به خصوص با ماهيت وبلاگ در نظر گرفته نمي‌شود، رعايت نكات فني و نگارشي در ايجاد يك پست است. در اين مقاله قصد داريم تا خدمت شما همراهان عزيز نكاتي را بيان كنيم كه قطعا با رعايت آنها بتوانيد از پست‌هاي خود حداكثر بازده را دريافت كنيد. در ادامه هريك از اين نكات را به همراه توضيح هريك خدمت شما ارائه خواهيم كرد.

 1. شناخت مخاطب و حيطه فعاليت

شايد ذكر اين نكته كه ما به عنوان يك بلاگر بايد بدانيم در چه موضوعي و براي چه افرادي در حال توليد محتوا هستيم خالي از لطف نباشد. بايد روي محتواي خود متمركز باشيم و از طفره رفتن و به حاشيه كشيدن مخاطب پرهيز كنيم. 

به عنوان مثال اگر شما در حال آموزش يك زبان خاص هستيد هيچ لزومي ندارد تا در حين نوشتن محتوا از واقعه‌اي كه در زندگي شخصي خود با آن روبرو شده‌ايد براي مخاطب بنويسيد. پيشنهاد ما اين است كه مستقيم سر اصل مطلب برويد و بدانيد كه مخاطب شما وقت كافي براي گوش دادن به حواشي را ندارد و تنها با قصد رسيدن به هدف خود آماده به مشاهده و مطالعه پست شما شده است.

Image for post

2. آگاه و به روز باشيد

اگر در موضوعي به صورت تخصصي در حال توليد محتوا هستيد حتما دانسته‌هاي خود را به روز كنيد و از منابع معتبر مطالعه داشته باشيد. از مزاياي اين امر انتقال اطلاعات صحيح به مخاطب و همچنين اطمينان مخاطب به محتواهاي شما براي بازگشت دوباره و ايجاد تعاملات بيشتر با شماست.

Image for post

3. زيبا و خلاصه بنويسيد

در زمان نگارش پست تمام اصول نگارشي را رعايت كنيد و بدانيد داشتن يك ساختار منظم در نگارش هيچگاه مخاطب را از دنبال كردن ادامه محتوا باز نمي‌دارد. در پست‌هاي خود حتما متن را از طرفين طراز كنيد و در صورت لزوم از شماره گذاري براي جدا كردن پاراگراف‌ها و بخش‌ها استفاده كنيد. براي آشنايي با نحوه استفاده و كار با اديتور پرسپت به اين صفحه برويد. 

اگر در قسمتي از محتواي خود نياز به بازگويي يك مطلب جدا داشتيد كه موضوع آن ربطي به مقاله در حال نگارش نداشت، حتما سعي كنيد آن موضوع را در قالب يك مقاله جداگانه بيان كنيد و لينك آن را در مقاله اصلي قرار دهيد. اين اقدام مقالات شما را پويا خواهد كرد و بازديد بيشتري را نصيب شما خواهد كرد.

Image for post

4. از ويدئو يا صوت استفاده كنيد

اگر بخشي از محتواي شما نياز به توضيحات بيشتر بود و آن توضيحات در قالب متن نگنجيد، سعي كنيد تا از ديگر فرمت‌ها براي انتقال آن استفاده كنيد. محتواهاي ويدئويي و صوتي اغلب تاثير بيشتري روي مخاطبان خواهد داشت و براي اين كار مناسب هستند. براي آشنايي با بارگذاري ويدئو يا صوت در اديتور پرسپت به اين صفحه برويد.

Image for post

5. تصوير، تصوير، تصوير 

گنجاندن يك تصوير زيبا و مرتبط با موضوع در پست شما علاوه بر انتقال بهتر مطلب به مخاطب، پست شما را از حالت يكنواخت و كِسِل كننده خارج مي‌كند. رنگ و ماهيت تصاوير تاثير بسيار بالايي در ذهن مخاطب خواهد داشت و به نوعي شناسنامه‌ي اثر شما تلقي خواهد شد.  

Image for post

6. ذكر منابع و ارجاع‌دهي 

اگر در حال نوشتن مطلبي هستيد كه برگرفته از يك منبع ديگر است حتما لينك آن را در مقاله خود درج كنيد. اين اقدام علاوه بر تاييد مطالب شما يك حس اطمينا را در مخاطب ايجاد خواهد كرد كه شما نسبت به قوانين نگارشي و رعايت حق و حقوق نگارنده اصلي احترام قائل هستيد و به اعتبار و ارزش مطالب شما خواهد افزود. 

Image for post

7. ساختار يافته بنويسيد

اينكه بدانيد يك مخاطب از ابتداي شروع خواندن مقاله‌ي شما تا پايان آن قرار است همراه شما باشد به شما در رعايت اين مهم بسيار كمك خواهد كرد. در ابتداي هر مقاله سعي كنيد تا در قالب يك مقدمه كوتاه مخاطب را از نتيجه مطالعه مقاله خود آگاه كنيد. اين اقدام علاوه بر كمك به شروع نوشتن مقاله به مخاطب شما اطلاعاتي سريع خواهد داد و زمان او را هدر نمي‌دهد.بايد اين نكته را بدانيد اگر مخاطبي در صورت مطالعه كامل مقاله شما به نتيجه دلخواه خود نرسد، ممكن است هيچگاه ديگر مقالات شما را مطالعه نكند يا به طور كلي حاضر به ديدن مقاله‌اي از شما نشود.  

Image for post