چگونه با كمبود ايده براي نوشتن كنار بياييم؟

حتماً تعجب كرديد كه چگونه برخي از نويسندگان يا وبلاگ‌نويسان هرگز از ايده‌هاي نويسندگي تهي نمي‌شوند. به نظر شما چگونه آن‌ها اين همه ايده و موضوع را براي نوشتن پيدا مي‌كنند؟ چگونه برخي از آن‌ها هر هفته 8 تا 10 پست براي وبلاگ مي‌نويسند و شما به سختي مي‌توانيد يك مقاله منتشر كنيد؟

 حقيقت اين است كه چنين اتفاقي براي اغلب نويسندگان و بسياري از فريلنسران اتفاق مي‌افتد؛ اما، موانع به اينجا ختم نمي‌شود. در واقع، حتي اگر به يك ايده براي نوشتن برسيد، درگيري ذهني شما بر سر اين‌كه نتيجه آن يك شاهكار خواهد بود يا يك متن بي‌سر‌و‌ته، در نهايت شما را از پاي در مي‌آورد.

از نظر نويسندگان، تمام شدن ايده‌هاي نوشتن، دشمني است كه مانند يك بيماري مزمن، آن‌ها را تنها نمي‌گذارد؛ علاوه بر اين، تعلل در نويسندگي در كمين آن‌ها نشسته است و اگر مشاهده كنند كه رقيبانشان در زمينه‌هاي مشابه، در حال رشد و شكوفايي هستند،  تبديل به ماتمي بي‌پايان مي‌گردد!

اگر به اطراف خود خوب نگاه كنيد، خواهيد ديد كه جهان پيرامون ما پر از محتوا است؛ اما، گاهي ما به دليل فرسودگي ذهني، دچار استرس مي‌شويم و ايده‌هاي خود را در هياهوي ذهن پردغدغه‌ي خود گم مي‌كنيم.
اگر به اطراف خود خوب نگاه كنيد، خواهيد ديد كه جهان پيرامون ما پر از محتوا است؛ اما، گاهي ما به دليل فرسودگي ذهني، دچار استرس مي‌شويم و ايده‌هاي خود را در هياهوي ذهن پردغدغه‌ي خود گم مي‌كنيم.

در اين پست، ما چند روش آسان و درخشان، پيرامون چگونگي غلبه بر كمبودِ ايده براي نوشتن را، با شما به اشتراك مي‌گذاريم كه مي‌توانيد با استفاده از آن‌ها ايده‌هاي زيادي براي نوشتن بيابيد.

1 - سوخت رساني به خودتان را ادامه دهيد!

نويسندگان براي پيشگيري از راكد شدن مهارت‌هاي مطالعاتي خود، بايد دانش‌اندوزي را براي هميشه ادامه دهند. بنابراين، شما بايد از طريق مصرف مداوم منابعي هم‌چون كتاب، پادكست، فيلم، مطالب آنلاين، ويديو، مجله، روزنامه، محيط اطراف يا هر چيز ديگري، سوخت نويسندگي خود را تأمين كنيد. فراموش نكنيد كه هر نويسنده در وهله اول، يك خواننده است، بنابراين تا آن‌جا كه مي‌توانيد، بخوانيد:

  • از قفسه كتاب خود كتابي برداريد و خواندن را شروع كنيد. اگر كتاب‌هاي زيادي در خانه شما نيست، به دوست خود، به كتابخانه يا هر جايي كه مي‌توانيد از آن‌جا كتاب يا ديگر انواع نشريات را امانت بگيريد، مراجعه كنيد.
  • هنگام مطالعه متون، صفحات مهم را علامت‌گذاري كنيد، از نكات مهم يادداشت‌برداري كنيد، صفحات دست‌نويس خود را در لابلاي صفحات آن جاي دهيد و اگر احساس مي‌كنيد بايد دوباره به صفحه‌اي رجوع كنيد، عبارت‌هاي مهم  آن صفحه را با قلم رنگي براي خود برجسته كنيد.
  • خود را به يك ژانر خاص محدود نكنيد؛ حتي اگر در هر ژانر، كتاب‌هاي زيادي وجود دارد. چنين محدود‌سازي، ممكن است باعث شود تا شما احساس كنيد كه همه چيز،  پيرامون يك موضوع، مثل هم است و حوصله خود را، براي كندوكاو بيش‌تر‌‌، از دست بدهيد.
  • خودتان را با هر ژانري از مطالب آشنا كنيد. به زودي خواهيد فهميد كه، در گوشه و كنار هر ژانري، ايده‌هاي زيادي براي پرداختن به آن‌ها وجود دارد.
  • نقل‌قول‌ها، حكايات و  تاريخچه‌هاي مهم را در يك دفتر يادداشت يا دفترچه وارد كنيد.

هر زماني كه احساس كرديد دچار كمبودِ ايده براي نوشتن شده‌ايد، به نكاتي كه هنگام مطالعه برجسته نموديد، مراجعه كرده و مقالات خود را زيباتر و جذاب كنيد.

2. ميز تحريرتان، هر روز به شما احتياج دارد!

بسيار ديده شده كه نويسندگاني كه به علت خستگي ذهني، از نوشتن فاصله گرفته‌اند، پس از آن‌كه، براي از سرگيري كار، به پشت ميز تحرير خود برگشتند، دچار احساس پوچي و بي‌فكري عجيب و غريبي شده‌اند و هيچ چيز جالبي براي ادامه نوشتن، به ذهن‏شان خطور نمي‌كند! استراحت در برخي از فعاليت‌هايي كه داراي پيوستگي طولاني‌مدت هستند، خوب است؛ زيرا به شما در كاهش خستگي ذهني كمك شاياني مي‌كند، اما، بايد محدوديت‌هايي نيز داشته باشد. محدوديت‌هايي از قبيل:

  • شما تا كي قرار است استراحت داشته باشيد؟
  • شما در دوره‌ي استراحت خود، چه كارهايي انجام خواهيد داد؟

حتي اگر قرار است كه به مدت يك هفته استراحت كنيد، سعي كنيد خلاصه‌اي از احساس خود را مشاهده و يادداشت كنيد و از خود بپرسيد كه آيا من تغييري در رفتار يا تفكر خود احساس مي‌كنم و آيا اين مدت زمان و شيوه‌ي استراحت به من و حرفه‌ام كمك مي‌كند؟

دور ماندن طولاني مدت از نوشتن، مي‌تواند سرعت عملكرد شما را كاهش دهد؛ كه به خودي خود، مي‌تواند از بدون ايده بودن براي شما، دلهره‌آورتر و زيان‌بارتر باشد. به ياد داشته باشيد كه هدف از استراحت، غلبه بر خستگي ذهنيِ ناشي از انسدادِ خلاقيت نويسندگي و نه جدا شدن كامل شما از حرفه نويسندگي و جو پيرامون آن است.

3. فعاليت‌هاي بدون نياز به فكر را، به برنامه روزانه خود اضافه كنيد.

 به عنوان يك فريلنسر، گاهي احساس مي‌كنيد از حرفه‌ي مورد علاقه‌ي خود متنفر هستيد و مي‌خواهيد از آن فرار كنيد. جالب است بدانيد كه همه نويسندگان و توليدكنندگان محتوا، چنين چيزي را احساس مي‌كنند و اين طبيعي است. ممكن است از اين كه هر روز 8 تا 10 ساعت روي يك صندلي بمانيد و يكسره محتوا تهيه كنيد، متنفر شويد و حتي، بر سر اين كه آيا اين همان چيزي است كه قبلاً مي‌خواستيد به آن برسيد، با خود بحث كنيد.

براي مقابله با چنين احساسي، بايد مدتي مشغول هر فعاليتي شويد كه به فكر كردن نياز ندارد. اين فعاليت مي‌تواند از ميان مواردي مانند آهسته دويدن، بازي با كودكان، آشپزي، تميز كردن اتاق، نوشيدن چاي يا قهوه، تماشا كردن يك مستند يا بيوگرافي و يا شايد، فيلمي داستاني يا ترسناك و يا هر چيز ديگري باشد. خوب است كه در معرض تجربيات جديد قرار بگيريد و هر كاري را كه در مغز شما غوغا برپا نمي‌كند، انجام دهيد.

4- از شبكه‌هاي اجتماعي براي ايده گرفتن استفاده كنيد.

بسياري از شما هيچ وقت فرصتي را براي دنبال كردن چهره‌هاي مشهور و مورد علاقه خود در شبكه‌هاي اجتماعي، از دست نمي‌دهيد؛ اما، آيا به اين كه نويسندگان يا شخصي مانند خود شما را كه مي‌توانيد به راحتي از طريق شبكه هاي اجتماعي به آنان دسترسي پيدا كرده و دنبال كنيد، اهميت مي‌دهيد؟ مطمئناً بسياري از شما به اين مطلب اهميت چنداني نمي‌دهيد و اين همان جايي است كه از پيشروها عقب مي‌مانيد.

مطمئناً ما انسان‌ها، امروزه با داشتن اين همه دسترسي و بدون انجام هيچ تلاشي براي به دست آوردن آن، موجوداتي خوشبخت هستيم. بنابراين، چرا شما با افرادي مانند خودتان ارتباط برقرار نمي‌كنيد و آگاهي خود را از هم صنفي‌هاي خود، گسترش نمي‌دهيد؟ به حساب‌هاي خود در شبكه‌هاي اجتماعي برويد و به دنبال نويسندگان و موضوعات مورد علاقه خود باشيد و تحركات آن‌ها را پيگيري كنيد. روند فعاليت اين نويسندگان را تجزيه و تحليل كنيد و دريابيد كه چگونه كارها را به طرز حيرت‌انگيزي انجام مي‌دهند كه باعث مي‌شود بيش‌تر و بيش‌تر در مهارت خود كامل شوند. هر روز، از آن‌ها چيزي ياد گرفته و براي انجام مداوم كارهايتان از آنان الهام بگيريد. پيروي از افراد همفكر، توانايي شما براي تفكر مانند آن‌ها را افزايش مي‌دهد؛ كه به نوبه خود، مي‌تواند سيلي از ايده‌هاي تازه را به سوي شما روان كند.

5- در انجمن‌ها و تالارهاي گفتگو به شكار ايده برويد!

اگر ايده‌ها هنوز هم به ذهن شما راه نمي‌يابند، پس تفنگ (قلم) خود را برداريد، روي اسب (رايانه) خود بپريد و به شكار برويد. براي جستجوي شكار، نياز داريد تا به خواسته‌ها و نيازهاي افراد،ريال كه از طريق انجمن‌هاي پرسش و پاسخ، گروه‌هاي توليد محتوا در پيام‌رسان‌ها يا حتي سايت‌هاي ارايه پروژه‌هاي فريلنسري مطرح مي‌شوند، دسترسي بيابيد:

1 - اگر قبلاً اين كار را نكرده‌ايد، يك حساب در اين انجمن‌ها ايجاد كنيد؛

2 - گروهي را كه موضوع آن با حوزه فعاليت شما مرتبط است يا علاقمند به آن هستيد، دنبال كنيد. خواهيد ديد كه سوالات زيادي در رابطه با آن موضوع در اين مجموعه‌ها پيدا خواهيد كرد.

3 - شما در اين انجمن‌ها، سؤالاتي را پيدا خواهيد كرد كه از سوي عده‌اي مطرح مي‌شود و بسياري از افراد، پست مربوط به آن را دنبال كرده يا در نظرات آن، نيازهاي مرتبطي را، حول همين موضوع، براي شما آشكار مي‌كنند. بهتر است در اين موارد، سؤالاتي را كه فكر مي‌كنيد مي‌توانيد براي آن‌ها پاسخي ارائه دهيد، يادداشت كنيد.

از روشي كه در بالا گفته شد، مي‌توانيد ايده‌هاي نوشتاري زيادي براي انتشار مقاله و پست وبلاگي به دست آوريد و البته شايان ذكر است كه، اين روش مي‌تواند، براي مقاله و پست شما، ترافيكي رايگان ايجاد كند.

6. يك دفترچه جادويي به همراه داشته باشيد!

گاهي پيش مي‌آيد كه نويسندگان و توليدكنندگان محتوا، به يكباره مورد هجوم بسياري از ايده‌ها قرار مي‌گيرند و برعكس، گاهي نيز احساس سردرگمي، بدون سرنخ بودن و پوچي كامل مي‌كنند. طبق يك مطالعه دانشگاهي، انسان‌ها هر روز، حدود 6000 فكر در سر خود دارند كه در آن حتماً ايده‌ي پرفايده‌اي وجود خواهد داشت!

داشتن يك دفترچه يادداشت، تنها براي ايده‌هاي شما، مي‌تواند تأثيري جادويي داشته باشد. قطعاً ايده خوبي است كه وقتي ايده‌ها به سوي شما پر مي‌كشند، آمادگي آن را داشته باشيد تا از فرصت پيش آمده، حداكثر بهره را ببريد. اين دفترچه جادويي را همه جا به همراه داشته باشيد و هر زمان، ايده‌اي به ذهن شما خطور كرد، به سرعت آن را يادداشت كنيد.

بهتر است در اولين فرصت، انديشه خود را كمي بيش‌تر در مورد موضوعي كه به ذهنتان خطور كرده، گسترش دهيد و حداقل، پنج عنوان مختلف از روي آن استخراج و ايجاد كنيد كه بعداً مي‌توانيد از آن‌ها براي ارسال مقاله و پست وبلاگ استفاده كنيد. هر بار كه پشت ميز تحرير خود مي‌نشينيد، آن دفترچه را  روبروي خود قرار داده و با ترتيبي كه مناسب مي‌دانيد، شروع به توليد محتوا كنيد.

7. مقاله‌هاي منتشر شده خود را بازخواني كنيد.

نويسندگان، به منظور جستجوي ايده‌هاي درخشان براي نوشتن، تكنيك‌هاي مختلفي را امتحان مي@كنند؛ اما، به نظر شما چند نفر از آنان، مقاله‌هاي منتشر شده قبليِ خود را، براي جستجوي ايده‌هاي جديد مي‌خوانند؟ جالب است كه، اين يك رويكرد نادر در فريلنسينگ است و امروزه، بسياري از افراد كمتر متوجه آن شده و روي آن تمركز مي‌كنند. شايد جالب باشد كه بدانيد، خواندن مقاله‌هاي پيشين يك نويسنده، از بسياري جهات به او كمك مي‌كند. شما در جايگاه يك نويسنده، با چنين روشي، نه تنها براي جمع‌بندي يا پشتيباني ديگر مقاله‌هاي خود، مرجعي خصوصي و متناسب با سبك نوشتاري خود درخواهيد يافت؛ بلكه، مي‌تواند سرچشمه ايده‌هايي براي توليد محتواهاي جديد براي شما باشد. بعد از گردآوري تجربيات نويسندگي خود، بدون شك از ساختار برخي از كارهاي قبلي خود و ناپختگي آن‌ها متنفر شده و خود را سرزنش خواهيد نمود! بنابراين، يكي از كارهايي كه مي‌توانيد انجام دهيد آن است كه آن مقاله يا محتوا را به روشي جالب و جذاب بازتوليد كرده و خوانندگان بيش‌تري براي محتواي خود يافته، در درك بهتر نوشته‌هاي خود به آنها كمك بيش‌تري كنيد.

به ياد داشته باشيد...

براي غلبه بر كمبودِ ايده‌ي خود در نوشتن، يكايك روش‌هاي بالا را امتحان كنيد و اگر با يكي از آن‌ها نتايج بهتري نگرفتيد، از انجام بقيه موارد منصرف نگرديد؛ زيرا به سرعت در خواهيد يافت كه، بسيار بعيد است كه حداقل نيمي از موارد گفته شده در اين مقاله، براي بهبود مهارت‌هاي نويسندگي و فريلنسري شما مناسب و مؤثر نباشد. اگر به اطراف خود خوب نگاه كنيد، خواهيد ديد كه جهان پيرامون ما پر از محتوا است؛ اما، گاهي ما به دليل فرسودگي ذهني، دچار استرس مي‌شويم و ايده‌هاي خود را در هياهوي ذهن پردغدغه‌ي خود گم مي‌كنيم. افزودن يك رشته فعاليت بدون نياز به فكر كردن به برنامه روزانه شما، مي‌تواند اثر درخشاني در عملكرد شما داشته باشد. فراموش نكنيد كه:

«هر يك از شما يك نويسنده‌ايد؛ پس بنويسيد، بنويسيد و بنويسيد!»