چگونه بهتر بنويسيم

در اين مقاله قصد داريم تا به شما كاربران عزيز چند توصيه‌ كنيم كه بتوانيد به كمك آنها بهتر بنويسيد. در ابتدا بايد با خود به اين نكته توجه كنيم كه هدف ما از نوشتن يك متن چيست؟ هر نويسنده مي‌تواند با نوشتن يك متن اهداف مختلفي را دنبال كند. 

Image for post

توصيه ما به شما دوستان اين است كه ابتدا سبك محتواي خود را انتخاب كنيد. به طور مثال اگر شما قصد نگارش يك مطلب تبليغاتي را داريد نوع ارتباط گرفتن با مخاطب در مقايسه با نوشتن يك داستان كاملا متفاوت است. در ادامه عناويني را براي شما شرح مي‌دهيم كه عمدتا در تمامي مطالب بايد آنها را در نظر گرفت تا متن شما كارايي مطلوب در ارتباط با مخاطب را داشته باشد. 

  1. استفاده از عنوان مناسب

اولين برخورد يك خواننده مواجهه با تيتر يا عنوان يك نوشته است. معمولا خواننده‌ها براي انتخاب يك محتوا جهت مطالعه، يك پيش زمينه ذهني براي خود دارند لذا با توجه به اينكه براي چه گروهي از مخاطبان مي نويسيم بايد يك عنوان مناسب براي نوشته خود انتخاب كنيم تا خواننده در اولين برخورد با آن دريابد كه اين همان محتواي مورد نظر اوست. 

Image for post

2. ساختار مناسب متن

اگر متن شما داراي يك ساختار مناسب باشد، خواننده از خواندن آن لذت خواهد برد. منظور از ساختار مناسب رعايت نكات نگارشي، تيترها و زير تيترهاي مناسب، شماره گذاري‌هاي به جا، استفاده از كلمات ساده و غيره است. بنابراين در ابتداي شروع به نوشتن بايد بدانيد نقطه شروع و پايان كار شما كجاست تا متن شما از انسجام كافي برخوردار باشد.

Image for post

3. مقدمه و عناوين اصلي 

اگر بتوانيد قبل از شروع به نوشتن يك مقدمه مناسب و سر فصل‌هايي جهت بيان خلاصه كل متن بنويسيد، خواننده بهتر مي‌تواند كل محتواي بيان شده در متن را دريابد. بنابراين در صورت امكان حتما موضوعات اصلي بيان شده در متن را در قالب عناوين اصلي براي خواننده بيان كنيد. 

Image for post

4. جملات مختصر و كوتاه

پرهيز از نگارش جملات بلند باعث فهم سريع‌تر مطلب خواهد شد. عمدتا جملات بلند موجب بر هم زدن تمركز خواننده خواهد شد و او را از مسير اصلي مطالعه دور مي‌كند. بنابراين سعي كنيد تا حدامكان از جملات كوتاه و مختصر استفاده كنيد.

Image for post

5. استفاده از تصاوير مناسب

استفاده از تصاوير در ميان متن علاوه بر بيان بخش زيادي از مفهوم باعث جذابيت متن شما براي خواننده خواهد شد. سعي كنيد از تصاوير مناسب و مرتبط با نوشته خود استفاده كنيد. اگر تصاوير شما داراي زير نويس باشند نيز تا حد زيادي به خواننده كمك مي‌كند تا علت درج تصوير را سريع دريابد.  

Image for post

6. لينك‌دهي مناسب

اگر مواردي در متن شما نياز به توضيحات بيشتر دارد لازم نيست همه توضيحات را در قالب يك نوشته بگنجانيد بلكه مي توانيد در نوشته‌هاي مختلف آنها را توضيح دهيد سپس با استفاده از لينك دهي خواننده را به آنها ارجاع دهيد.

Image for post