چشمان خوانندگان را تا آخرين جمله به مقاله خود بدوزيد!

اگر نويسنده هستيد، تنها به يك دليل مي‌نويسيد و منتشر مي‌كنيد: براي اين‌كه ايده‌هاي شما خوانده شوند. شما مي‌خواهيد خوانندگان را از جمله اول تا آخرين جمله با نوشته خود درگير كنيد.

اين فقط به خاطر اهميت ديدگاه نويسندگيِ شما نيست. گوگل با استفاده از هوشِ مصنوعي خود، مدت زمانِ صرف شده از سوي مخاطبان شما براي خواندن مطالبتان را پيگيري و اندازه‌گيري مي‌كند. «مالكيت زمان» مهم و يك عامل كليدي در چگونگي رتبه‌بندي محتواي شما در دنياي واقعي و الگوريتم‌هاي مجازي است.

يك نويسنده تازه‌كار يا نيمه حرفه‌اي، بايد به اين درك برسد كه نوشتن در همه زمينه‌هاي نويسندگي مانند روزنامه‌نگاري، توليد محتوا، داستان‌نويسي، بازاريابي ايميلي و ... مي‌تواند دانشگاه خوبي براي نوشتن متن باشد و هميشه و نبايد فراموش كنيد كه در همه زمينه‌ها چيزهاي بسياري براي يادگيري وجود دارد. در اين‌جا مهارت‌هايي وجود دارد كه بايد از امروز براي كنترل تجربه خوانندگان خود، از ابتدا تا انت‌هاي فعاليت حرفه‌اي خود از آن‌ها استفاده كنيد.

براي كسب گيرايي در سبك نوشتاري شما، تنها هدف از نوشتن جمله اول بايد اين باشد كه خواننده شما تشويق شود كه جمله دوم متن را بخواند.
براي كسب گيرايي در سبك نوشتاري شما، تنها هدف از نوشتن جمله اول بايد اين باشد كه خواننده شما تشويق شود كه جمله دوم متن را بخواند.

از حلقه‌هاي باز استفاده كنيد

در هيچ يك از دوره‌هاي نويسندگي، قوي‌ترين تكنيك قصه‌گويي، ارايه نشده است: حلقه‌هاي باز. حلقه‌هاي باز را فقط با مطالعه متون ديگران و تمرين نويسندگي مي‌توانيد، بياموزيد.

 استفاده از حلقه‌هاي باز ساده است و هنگامي كه يكبار از وجود آن‌ها در متني آگاهي پيدا كرديد، سپس، همه‌جا آن‌ها را مشاهده خواهيد كرد. آن‌ها تقريباً در هر كتاب داستاني، هر نمايش تلويزيوني يا حتي گفتگوي راديويي وجود دارند. براي استفاده از اين تكنيك بايد با يك حلقه باز، شروع به گفتن يك داستان كنيد؛ سپس، هنگامي كه داستان در شرفِ رسيدن به نقطه اوج است، متوقف شويد و  تمركز متن خود را به مكان ديگري ببريد؛ بعداً و در جاي ديگري به خط اصلي داستان باز خواهيد گشت. با تمرين، مي‌توانيد چندين حلقه باز را در يك متن يا داستان قرار دهيد.

 حقيقت آن است كه حلقه‌هاي باز، خلأ اطلاعاتي ايجاد كرده و خواننده شما را از طريق تلاش براي دريافت اطلاعات بيشتر به نوشته‌ي شما جذب مي‌كند. بنابراين، بهتر است تا پايان مقاله‌ي خود از آن‌ها براي جلب توجه و تمركز خوانندگانتان روي متن، استفاده كنيد.

اجراي تست‌هاي A / B 

تست A / B يك اصل اساسي در نوشتن متن براي جلب توجه مخاطب، چه خاص و چه عام است. پيش‌فرض اين اصل، بسيار ساده است:

خوانندگان بهتر از نويسندگان مي‌دانند كه از كدام نوع و محتوا در نوشته لذت مي‌برند و ميزان بيش‌تري از آن در متن مي‌خواهند.

بنابراين، شما با سبك نوشتن متفاوت، اين مورد را آزمايش مي‌كنيد كه چه چيزي بيش‌تر در خوانندگان شما، اثرگذار است. به طور مثال، با استفاده از تست A / B، نويسندگان تبليغات، محتواي انتقالي را آزمايش مي‌كنند تا ببينند كه كدام تبليغات در تبديل خوانندگان به خريداران بهتر  مؤثرتر است. كلود سي هاپكينز در اوايل قرن 20 پيشگام اين روش بود. وي در كتاب خود در سال 1923 با نام «تبليغات علمي»، نوشت:

«تقريباً هر سوالي را مي‌توان با يك پويش (كمپين) آزمايشي، ارزان و سريع، پاسخ داد. اين راه پاسخ دادن به آن پرسش‌ها است؛ نه با تبادل ديدگاه‌ها و تصورات حول يك ميز. [از ابتدا] به آخرين قاضي دادگاه محصول خود، يعني خريدار آن، مراجعه كنيد.»

اكنون، ما در دوره‌ي انتشار آنلاين زندگي مي‌كنيم. پيگيري آمارهاي بازديد شما از هميشه آسان‌تر شده است. شما به راحتي مي‌توانيد ببينيد كه كدام يك از مقاله‌هاي شما بيشترين مطالعه، تعامل و نظر را دارد. از زماني كه اولين انتشار آنلاين خود را شروع مي‌كنيد، تست‌هاي A / B را اجرا كرده و به داده‌ها نگاه كنيد. هنگامي كه به دنبال آمار هر مقاله خود  هستيد، به اين موارد دقت كنيد:

  • زمينه موضوعي مقاله؛
  • طول مقاله؛
  • زمان و نحوه انتشار؛
  • اشتراك در شبكه هاي اجتماعي؛
  • ساختار مقاله (به عنوان مثال فهرستواره، داستان شخصي، نوشته تحقيقي، نقد و بررسي و ...)؛
  • تمركز مقاله (تجربه فردي، منشاء بيروني و يا تركيبي از هر دو)؛

هدف از اين كار، پيدا كردن بهترين الگوها براي نوشتن مقالات است. طي چند ماه آينده، بهتر است كه مقالات خود را در زمينه‌هايي كه خلاقيت و توانمندي نويسندگي شما در آن بسيار بهتر از هر زمينه ديگري است، دو برابر كنيد. هم‌چنين، بهتر است كه مقالات شما براي انتقال پيام خود بيش از حد كوتاه يا بلند نباشند تا عملكرد خوبي بر جاي بگذارند.

مقتدر عمل كنيد

وقتي خوانندگان شما احساس كنند كه ذهنشان در دستان مهارتِ نويسندگي شما ايمن است، تمايل بيشتري به شنيدن پيام متن و درك سخنان شما دارند. بنابراين، در اسرع وقت و در اوايل هر چيزي كه مي‌نويسيد، به خوانندگان خود نشان دهيد كه مي‌توانند به نظرات و گفته‌هاي شما اعتماد كنند. شما مي‌توانيد در مقالات غيرداستاني خود با استفاده از نكات زير در خوانندگان اعتماد ايجاد كنيد:

  • نمايش نتايج به دست آمده مربوط به مقاله براي خواننده؛
  • اشتراك تخصص يا مهارت مربوطه با خواننده؛
  • نقل از منبع معتبر (كه مي‌تواند يك فرد مشهور، يك تحقيق تحقيقاتي يا يك وب سايت خبري معروف باشد)؛
  • نقل يك رخداد، خبر يا داستان معتبر كه مربوط به موضوع مقاله شماست (مثلاً تصويري از يك توييت)؛
  • جذب تعداد زيادي از خوانندگان به عنوان دنبال‌كنندگان خود (شبكه اين افراد به خوانندگان جديد نشان مي‌دهد كه افراد بسياري به شما اعتماد دارند و براي حفظ اعتماد خوانندگاني كه سبك نوشتن شما را مي‌دانند نوشته‌هاي شما را دنبال مي‌كنند، به سختي كار مي‌كنيد).

با مشاهده عادت‌هاي مطالعاتي خودتان‌، متوجه خواهيد شد كه اعتماد به نويسنده چقدر مهم است. كافي است كه هر وقت به يك مقاله مي‌رسيد، از خودتان بپرسيد چه چيزي باعث شده شما به نويسنده‌ي آن، به عنوان يك منبع معتبر اعتماد كنيد. همان‌طور كه مي‌بينيد، اعتماد به نفس در نويسندگي بسيار مهم است؛  بنابراين، در طرح كلي از آن‌چه كه مي‌نويسيد، ويژگي «اعتماد‌سازي» را بگنجانيد. بهترين مكان براي ايجاد اعتماد ميان شما و خواننده‌تان در بند (پاراگراف) مقدماتي متن شماست.

وارد دنياي ذهني خوانندگان خود شويد و به زبان و واژگان آن‌ها بنويسيد

توليدكنندگان محتوا، دقيقاً نحوه تفكر مخاطبانشان را مي‌آموزند. آن‌ها مي‌دانند كه مشتريان هدفشان با چه مشكلاتي روبرو هستند و به خوبي مي‌فهمند كه محصولي كه ارايه مي‌كنند، چگونه به حل آن مشكلات كمك مي‌كند. سپس، آن‌ها تبليغات خود را به زباني كه مخاطبانشان استفاده و بهتر درك مي‌كنند، نوشته و منتشر مي‌كنند.

حتماً شما هم به عنوان يك نويسنده، مي‌خواهيد مقالات شما با طرز فكر خوانندگان شما مطابقت داشته باشد. شما مي‌توانيد از طريق روش‌هاي زير، اطلاعاتي را كه خوانندگان شما دارند و نحوه صحبت آن‌ها در مورد مسايل يا سوالاتي كه شما درباره آن مي‌نويسيد، بيابيد:

  • به نقد و بررسي‌هاي كتاب‌ها يا مقالاتي كه در آن زمينه مي‌نويسيد، نگاهي بيندازيد. به بررسي‌هاي منفي توجه ويژه‌اي داشته باشيد، زيرا در اين موارد زبان احساسي بيشتري از سوي خوانندگان به كار مي‌رود.
  • بحث‌ها، نظرسنجي‌ها و تالارهاي گفتگوي آنلاين در زمينه كاري خود را بخوانيد و بدانيد مخاطبان هدف شما چه سوالاتي دارند. بخش‌هاي مرتبط با موضوعي را كه مي‌خواهيد در مورد آن بنويسيد، دنبال كنيد و ببينيد كدام سوالات بيش‌ترين تعامل را دارند.

پاداش تحقيق در مورد مخاطبان خود از طريقي كه در بالا گفته شد، احتمالاً سيلي از ايده براي نوشتن مقاله جديد به ارمغان خواهد آورد.

قانون شماره 1 در نوشتن متن جذاب را به خاطر بسپاريد

اين كلمات را به حافظه خود بسپاريد: «تنها هدف از جمله اول، اين است كه خواننده‌ي شما جمله دوم را بخواند». اين قانون را روي هر چيزي كه مي‌نويسيد، اعمال كنيد. البته، اين مهارت فقط در اولين جمله شما اعمال نمي‌شود؛ بلكه مربوط به هر جمله‌اي است كه مي‌نويسيد. با هر جمله‌اي كه مي‌نويسيد، هدف شما اين است كه خواننده را  جذب كنيد تا جمله بعدي را بخواند؛  سپس جمله بعد، جمله بعدي، بعدي و… . 

برخي از سامانه‌هاي انتشار محتوا مانند پرسپت به شما امكان مي‌دهند با استفاده از «زمان خواندن هر مقاله» در صفحه‌ي نمايش آمارتان، ميزان عملكردتان در اين مهارت را پيگيري كنيد. اين معيار، نشان‌دهنده درصد خوانندگاني است كه مقالات شما را به پايان مي‌رسانند. اگر بتوانيد به بيش از نيمي از زمان مطالعه‌ي كامل مقاله دست يابيد، وضعيت شما نسبتاً ايده آل است.

كلام آخر

وقتي همه مهارت‌هاي نويسندگي خود را به كار مي‌گيريد، مقالات جذاب‌تري خواهيد نوشت. لذا هر روز تلاش كنيد تا مهارت بيشتري را در نوشتن مطالب بياموزيد و شبكه مخاطباني متشكل از خوانندگان علاقمند به محتواي خودتان ايجاد مي‌كنيد. فراموش نكنيد كه نگه‌داشتن خوانندگان پاي نوشته خود، از ابتدا تا انتهاي آن، در همه زمينه‌هاي نويسندگي به شما كمك مي‌كند و توانايي درآمدزايي شما را به عنوان نويسنده، بسيار افزايش مي‌دهد.